W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.
Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów)!
Oszuści podają się za pracowników Banków pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne.
Nie rób tego!
DBAJ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO! NIE DAJ SIĘ OKRAŚĆ!
Jak działają przestępcy?
maskują numer telefonu i podszywają się np. pod numer infolinii Banku 800 888 888 lub innego banku czy instytucji (np. Biuro Informacji Kredytowej, Związek Banków Polskich),
przedstawiają się jako pracownicy infolinii lub jednostek związanych z bezpieczeństwem,
nakłaniają do podania danych do logowania w bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych czy danych z kart płatniczych, powołując się na przykład na konieczność potwierdzenia tożsamości, względy bezpieczeństwa, incydenty naruszenia danych,
nakłaniają do uruchomienie aplikacji umożliwiających kontrolowanie Twojego komputera lub telefonu np. AnyDesk, TeamViewer, QuickSupport.
Pracownicy Banków dzwoniąc do Ciebie nigdy nie proszą o:
instalację dodatkowych aplikacji (np. AnyDesk, TeamViewer, QuickSupport), które miałyby potwierdzić Twoją tożsamość, zatwierdzić płatność lub podnieść poziom bezpieczeństwa,
podanie pełnego hasła do bankowości internetowej, kodu PIN do aplikacji bankowej ani o dane Twojej karty.
W przypadku, gdy:
odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej
masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się ze swoim Bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do Banku na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).